Niezmiernie popularne u naszych zachodnich sąsiadów, nazywane niegdyś jedzeniem królów, na naszych polskich stołach uważane są nadal za warzywo ekskluzywne. Szparagi to jednak nie tylko wysublimowane doznanie smakowe, ale i szereg zdrowotnych właściwości, zawierają także tzw. ujemne kalorie czyli przyczynia się do redukcji wagi.

Trójkolorowe warzywo

Szparagi są wieloletnią rośliną, pochodzącą ze wschodniej części Basenu Morza Śródziemnego i Azji Mniejszej. Zalicza się je do rodziny liliowatych, podobnie jak por czy cebulę. Były one znane już w starożytności – w Egipcie, Rzymie czy Grecji. W okresie renesansu zyskały popularność w północnych Włoszech, dzięki swojemu niepowtarzalnemu aromatowi i smakowi oraz właściwościom leczniczym. Dopiero w XVI wieku zostały spopularyzowane we Francji i Anglii, skąd trafiły do Ameryki.

CIEKAWOSTKA

Szparagi nazywano niegdyś jedzeniem królów, ponieważ były one przysmakiem króla Francji Ludwika XIV.

W naturze występują trzy rodzaje szparagów: zielone, białe i fioletowe (najczęściej sprzedawane w polskich sklepach są szparagi białe i zielone). Ich kolor wynika z różnego sposobu uprawy tego warzywa:

Szparagi białe – rosną pod ziemią, w wyniku czego nie wytwarzają żadnego barwnika. Mają łagodny, delikatny smak, są twardsze od szparagów zielonych, dlatego należy je obrać przed gotowaniem. W Polsce szparagi te uprawia się głównie w województwie wielkopolskim.

szparagi
szparagi

Szparagi zielone – wyrastają ponad powierzchnię ziemi, przez co pod wpływem słońca wydzielany jest zielony barwnik. Są cienkie, wyraziste w smaku i bardzo aromatyczne. Są także na tyle miękkie, że nie wymagają obierania przed gotowaniem. Szparagi zielone są uprawiane głównie w Ameryce i we Francji.

Szparagi fioletowe – rosną kilka centymetrów nad ziemią, przybierają barwę purpurowo-fioletową. Zawierają mniejszą ilość błonnika i większą ilość cukrów niż szparagi zielone i białe. Są trudne w uprawie, ponieważ należy zidentyfikować moment, w którym zaczną zabarwiać się pod wpływem słońca na kolor zielony. Uprawiane są we Włoszech i Anglii.

Wartości odżywcze szparagów

Szparagi zawierają dużą ilość witamin i mikroelementów: witaminy z grupy B – obniżają poziom cholesterolu, witaminę K – odgrywa ważną rolę w krzepnięciu krwi, witaminę C – uszczelnia naczynia krwionośne, wzmacnia włosy, skórę i paznokcie oraz układ odpornościowy,witaminę E – wzmacnia włosy, skórę i paznokcie, żelazo – uczestniczy w transporcie tlenu, odpowiada za prawidłowy metabolizm i bierze udział w tworzeniu komórek krwi, wapń i fosfor – odpowiadają za kondycję kości i zębów, potas – ma właściwości moczopędne, beta-karoten – poprawia koloryt skóry, kwas foliowy – szczególnie cenny dla kobiet w ciąży lub planujących zajść w ciążę, odpowiada za prawidłowy

rozwój płodu, spowalnia procesy starzenia się i pomaga w regenerowaniu uszkodzonych komórek, glutation – wpływa na wzmocnienie układu odpornościowego, wspomaga wątrobę w procesie oczyszczania organizmu z toksyn, zapobiega chorobie Alzheimera i nowotworom, błonnik – poprawia pery-staltykę jelit oraz wpływa dobroczynnie na układ pokarmowy, inulina – odpowiada za prawidłowe działanie układu pokarmowego, zalążki kwasu asparaginowego – biorą one udział w metabolizmie tkanki nerwowej, wpływając pozytywnie na pamięć i koncentrację, wspomagają pracę nerek i odpowiadają za prawidłowy poziom nawodnienia organizmu.

W 100 gramach szparagów znajduje się:

  • 93,7 g wody,
  • 3.7 g węglowodanów, 300 mg potasu,
  • 52 mg fosforu, 26 mg witaminy C, 22 mg wapnia, 18 mg magnezu,
  • 1.8 mg witaminy E.
  • Są także lekkostrawne i niskokaloryczne – 100g to tylko 18 kcal

SZPARAGI NA OCZYSZCZANIE I ODCHUDZANIE

Szparagi odchudzają – są to jedne z warzyw, które zawierają tzw. ujemne kalorie, przyczyniające się do szybszej redukcji wagi. Zawarte w nich białko i błonnik na dłużej utrzymują uczucie sytości. Są również moczopędne, co pomaga pozbyć się z organizmu nadmiaru wody i toksyn.

Polecamy firmę: Wylewki maszynowe Rzeszów

 

Zdrowotne działanie szparagów

W Chinach szparagi od wieków wykorzystywane są w medycynie naturalnej, do leczenia licznych dolegliwości, w tym np. bezpłodności czy zapalenia stawów. Zawierają duże ilości białka, glutationu co sprawia, że odgrywają ważną rolę w zwalczaniu nowotworów i choroby Alzheimera. Wzrost poziomu glutationu w organizmie człowieka wspomaga wątrobę w procesie usuwania toksyn, usprawniając tym samym proces jej gojenia i odnowy. Są także wykorzystywane jako środek kojący nerwy, jak i w schorzeniach reumatycznych. Dzięki zawartości potasu i niskiej podaży sodu, w połączeniu z aktywnym aminokwasem – asparaginą, pomagają w leczeniu problemów z obrzękami. Stosuje się je również do łagodzenia objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

Przeciwwskazania

Szparagi zawierają puryny, które powodować mogą magazynowanie kwasu moczowego w organizmie i dlatego nie powinny ich spożywać osoby cierpiące na dnę moczanową lub kamienie nerkowe.

SZPARAGI TO AFRODYZJAK

Szparagi są jednym z najbardziej znanych i najskuteczniejszych afrodyzjaków, obok lubczyku czy kawioru. W szparagach znajduje się kwas foliowy regulujący poziom histaminy we krwi, która jest neuroprzekaźnikiem intensyfikującym orgazm. Dodatkowo, warzywo zawiera fitoestrogeny, które odpowiadają za popęd płciowy u kobiet.

Szparagi na talerzu

W kuchni szparagi można wykorzystywać na wiele sposobów: przepyszne zupy kremy, dania główne czy też : stadnik sałatek. Najczęściej szparagi przyrządza >e poprzez ich gotowanie w wodzie lub na parze.

Powoduje to, że stają się one chrupiące i nie tracą swoich naturalnych soków. Najprościej podać je z bułką tartą zarumienioną na maśle – na słodko lub na słono. Szparagi można potraktować jako przystawkę, serwując je z oliwą z oliwek lub skropione sokiem z cytryny. Dobrze przyrządzone szparagi, podane jako zupa krem, przystawka czy element dania głównego, są nie tylko smaczne, ale także oczyszczają nasz organizm i chronią przed groźnymi chorobami.

Komentarze
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Ciekawostki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź też

Jedzenie na powietrzu

Jedzenie powinno być przyjemnością. Czasami robimy to w pośpiechu, szybko, by zdążyć do pr…