Czy pod wysoką ceną opony zawsze kryje się świetna jakość? Czy warto skusić się na zakup tanich produktów? Wszechstronny test dziewięciu opon letnich rozwiewa wszystkie te wątpliwości.

Opony poddaliśmy badaniom w wymagających konkurencjach nie tylko na nawierzchni suchej, ale także na mokrej oraz w terenie.

Testy opon nieodmiennie przynoszą niespodzianki. Zdarza się i nam nie wierzyć własnym oczom, gdy na miernikach widzimy najnowsze dane. W tegorocznym teście opon letnich najczęściej miało to miejsce w przypadku opon Uniroyal RainSport 3 SUV. Nie chodzi tu o wspaniałe wyniki w testach aquaplaningu, ponieważ najlepsze oceny na nawierzchni mokrej od lat są zarezerwowane dla marek należących do koncernu Continental. Również korzystna cena nie zaskoczyła nas, bo to także jest typowe dla tej marki. Opona Uniroyal wykazała się siłą

ciągu w błocie. Któż by przypuszczał, że opona przeznaczona do zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa w aąuaplaningu wypadnie również dobrze, gdy każemy jej taplać się w śliskim szlamie. Na terenie do testowania opon amerykańskiego producenta ogumienia General Tire w teksańskim Uvalde opony Uniroyal uzyskały w zbiorniku z błotem ponad 2,5 razy większą siłę ciągu niż słabe w tej dyscyplinie gumy Dunlop.

Oczywiście, poruszamy się w kręgu opon letnich szosowych, które nie muszą spełniać wysokich wymagań odnośnie do przydatności w terenie. Jednak również wśród takiej kategorii opon występują znaczne różnice, co potwierdziły ponownie wykonane przez nas pomiary w błocie.

Mimo rozwoju technologii nie ma opon dobrych na wszystko.

To, że duże różnice wystąpią również na ulicy, było do przewidzenia na podstawie dotychczasowych doświadczeń związanych z udziałem w teście dwóch modeli opon tanich marek. Producent GT Ra-

dial (GT – Gajah TUnggal) z siedzibą główną w Indonezji jest znany od dziesięcioleci i zaopatruje nie tylko rodzimy południowo–wschodni rynek, ale również cały świat. Syron to młody i stosunkowo mały producent opon z siedzibą główną w Tbrcji. Przedsiębiorstwo Syron Tires zostało założone dopiero w 2004 r.

Obie tanie opony pokazują najczęściej spotykane ułomności takich gum. Na nawierzchni suchej ich wyniki są wprawdzie do zaakceptowania, jednak gdy zrobi się mokro, różnice w porównaniu z tradycyjnymi markami opon są nie do przyjęcia. GT Radial i Sy-ron jeżdżą dość gąbczasto na nawierzchni mokrej, mają zdecydowanie mniejsze rezerwy bezpieczeństwa w zakrętach i podczas nawet niezbyt gwałtownych manewrów wymijania. Do tego dochodzą mierne wyniki w teście hamowania w czasie opadów deszczu. Z prędkości 100 km/h testowe BMW X5, mimo wyśmienitych hamulców, na takich oponach potrzebowało ponad 62 m do zatrzymania się – z rozpaczliwie reagującym ABS-em. W takich samych warunkach kwartet składający się z markowych opon Dunlop, Continental, Uniroyal i Goodyear potrzebował mniej niż 50 m. W praktyce są to ogromne różnice decydujące o bezpieczeństwie.

Problemy pojawiają się po deszczu.

Te wyniki testów w innym świetle stawiają korzyści płynące z niskiej ceny. Oczywiście tureckie opony Syron są o około 30 proc. tańsze niż drogie opony Continental. Kupując komplet opon, można zaoszczędzić 1000 zł. Chętni do zakupu czterech opon GT Radial będą się cieszyć jeszcze bardziej, ponieważ zaoszczędzą jeszcze więcej. Przez dwa do trzech kolejnych sezonów letnich nikt nie powinien im jednak wchodzić w paradę.

Jeśli zajdzie potrzeba pełnego hamowania, to odległość niezbędna do zatrzymania może okazać się zdecydowanie za długa. W przypadku opon z logo Syron należy również pamiętać, że wysoki opór toczenia pociąga za sobą większe zużycie paliwa, które pochłonie część pieniędzy zaoszczędzonych przy ich zakupie.

Wśród opon znanych marek także występują różnice warte podkreślenia. Nam podobały się np. korzystne cenowo opony Uniroyal. Rozczarowały natomiast drogie opony Bridgestone, które na nawierzchni mokrej uzyskały wyniki zbliżone do rezultatów opon z niższej półki cenowej.

Oprać. Andrzej Jedynak

PODSUMOWANIE

Test opon letnich wygrywają opony Continental, Goodyear i Pirelli, które osiągnęły dobre lub świetne wyniki we wszystkich dyscyplinach. Ta trójka nie zaliczyła żadnej wpadki, jedyną ich wadą jest to, że nie są tanie. Blisko wspomnianej trójki, zwłaszcza w aquaplaningu, znalazły się przekonywające opony Uniroyal, których cena jest nieco niższa niż w przypadku czołowej trójki (szczególnie w odniesieniu do Continenta la). Gąbczasto jeżdżące opony Syron z Turcji podobały się nam mniej niż indonezyjskie GT Radial. Obie hamują na nawierzchni mokrej tak źle, że nie można ich polecić

 

Polecamy: Odzież patriotyczna

Komentarze
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Mężczyzna

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Kiedy przydają się rolki transportowe?

Kiedy przydają się podwozia transportowe? Kiedy dobrze jest zdecydować się na rolki transp…