Franczyza to system stałej współpracy pomiędzy dwoma przedsiębiorcami -franczyzobiorcą oraz franczyzodawcą – działającymi pod wspólną marką. Franczyzodawca udostępnia swojemu partnerowi know-how, a w zamian za to biorca licencji zobowiązuje się uiszczać na rzecz franczyzodawcy opłaty. Gdyby rozważania zakończyć na tej definicji, to można by dojść do wniosku, że „zfranczyzować” można właściwie każdy biznes. W niektórych formach działalności istnieją jednak specyficzne uwarunkowania. Związane one zwykle są z branżą, czy też z opłacalnością danego biznesu. Jeśli uniemożliwiają jego dalsze prowadzenie, wtedy lepszym rozwiązaniem może okazać się skorzystanie z oferty współpracy agencyjnej lub partnerskiej.
Najbardziej popularnym typem franczyzy na rynku polskim są nadal tzw. franczyzy handlowe. Opierają się one na dystrybucji jednakowego produktu w ramach powstałej sieci. Dystrybutorem lub producentem towaru najczęściej jest sam franczyzodawca i to od niego partner jest zobowiązany zamawiać towar. Franczyzobiorca ponosi ryzyko związane z zatowarowaniem sklepu, w którym prowadzi swoją działalność w ramach systemu franczyzowego. Innymi słowy, jeśli nie sprzeda zakupionych produktów nie będzie miał możliwości ich zwrotu do franczyzodawcy. Korzyścią takiego rozwiązania, z punktu widzenia franczyzobiorcy, jest jednak uzyskanie pewnej niezależności. Jeśli franczyzobiorca sam zamawia towar i jest de facto jego właścicielem, to ma wpływ na dobór sprzedawanego asortymentu (zwykle za zgodą franczyzodawcy-).W typowym systemie franczyzowym, również koszty związane z wynajmem lokalu ponosi franczyzobiorca. Umowa najmu lokalu jest bowiem podpisywana z biorcą licencji, nie zaś z organizatorem systemu. Dodatkowo, umowa franczyzy zawierana jest na czas określony – w większości systemów będzie to okres pięciu lat. Choć na pierwszy rzut oka takie warunki współpracy mogą wydawać się niekorzystne dla potencjalnego kandydata na franczyzobiorcę, to jednak mają one na celu zminimalizowanie ryzyka związanego z podjętą inwestycją. Zakup i sprzedaż produktów, czy ryzyko związane z nieumiejętnym zatowarowaniem sklepu, wpływają na wysokość zarobków franczyzobiorcy. W początkowym okresie współpracy trudno nawet myśleć o jakimkolwiek zysku. Jest to proces czasochłonny.
Spis treści:
Część I: https://www.ospszczawa.com.pl/franczyza-czy-agencja-cz-1/
Część II: https://www.ospszczawa.com.pl/franczyza-czy-agencja-cz-2/
Część III: https://www.ospszczawa.com.pl/franczyza-czy-agencja-cz-3/
Franczyza czy agencja? cz.2 – Gorące Wiadomości
11 października 2018 w 15:47
[…] 1 minutę temu Franczyza czy agencja? cz.1 […]
Franczyza czy agencja? cz.3 – Gorące Wiadomości
11 października 2018 w 15:48
[…] 2 minuty temu Franczyza czy agencja? cz.1 […]