W ostatnich latach wiele się mówi o tym, że liczba powtórzeń w seriach powinna być dostosowana do składu trenowanych mięśni, a konkretnie do proporcji między szybkokurczliwymi włóknami mięśniowymi a włóknami wolnokurczliwymi (kilka artykułów na ten temat ukazało się w KiF Sport). Ponieważ w mięśniach naramiennych większość stanowią włókna wolno-kurczliwe (średnio od 70 do 90%) wynika stąd, że na mięśnie te należy stosować dość dużą liczbę powtórzeń w seriach.

Organizm człowieka jest jednak tworem do końca nie zbadanym i nie zawsze reaguje tak, jak się od niego oczekuje. Dotyczy to m.in. mięśni naramiennych. Potwierdzeniem tego jest przykład Szymona Łady, dla którego trening tych mięśni polega na dźwiganiu dużych ciężarów (mała liczba powtórzeń w seriach). Czy taki trening daje mu efekty? Daje i to jakie! Jeżeli Szymon nie ma najlepiej rozwiniętych mięśni naramiennych w Polsce, to ma na pewno jedne z najlepiej rozwiniętych.

Szymon twierdzi, że jego mięśnie dobrze czują tylko duże ciężary i tylko na takie reagują zgodnie z jego oczekiwaniami. Oczywiście, zdaje sobie sprawę z zagrożeń dla stawów barkowych, ale potrafi sobie z nimi poradzić. Robi to za pomocą ćwiczeń gibkościowych, bardzo dokładnej rozgrzewki, utrzymywania w czasie treningu wysokiej temperatury ciała (Szymon ćwiczy w dwóch koszulkach), nienagannej techniki i mocnej koncentracji na pracy mięśni.

Dwa tygodnie przed mistrzostwami Europy obserwowałem trening mięśni naramiennych Szymona Łady. Jak przystało na zawodnika klasy międzynarodowej – zaczął od rozgrzewki. Nie była to jednak rozgrzewka stawów barkowych i ich okolic, ale całego ciała. Stwierdził, że przed każdym treningiem taką rozgrzewkę robi, ponieważ w ćwiczenia angażuje niemal cały układ kostny oraz mięśniowy i musi go dobrze rozgrzać. Po zakończeniu rozgrzewki rozpoczął trening. Po treningu poprosiłem go o skomentowane tego, co na nim robił.

Duże ciężary są dla Szymona narzędziem do uzyskania jeszcze potężniejszych mięśni naramiennych. Priorytetem jest natomiast to, aby w każdym powtórzeniu czuć intensywną pracę mięśni i aby po zakończeniu każdej serii mięśnie te były mocno „napompowane”.

Komentarze
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Mężczyzna

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Buty, które powinny się znaleźć w szafie każdego mężczyzny.

W ostatnich latach w Polsce widać znaczący wzrost liczby mężczyzn, którzy o siebie dbają. …