Aminokwasy są to związki chemiczne, które budują nasze ciało. Pełnią w organizmie wiele kluczowych ról, a prawidłowe funkcjonowanie komórek bez nich byłoby niemożliwe. Ponadto są odpowiedzialne za gospodarkę hormonalną oraz budują nasze komórki i DNA. Co więcej część aminokwasów nasz organizm może zamienić na cukry w celu pozyskania dodatkowej energii. Często możemy spotkać się ze stwierdzeniem, że są cegiełkami, które tworzą białka. Lecz jak się okazuje nie wszystkie są odpowiedzialne za tworzenie struktur białkowych. 

Podział aminokwasów:

Aminokwasy możemy podzielić na 2 podstawowe grupy czyli endogenne, które nasz organizm jest w stanie sam syntezować. Jest ich 12 i możemy do nich zaliczyć m.in alaninę, glicynę, prolinę czy asparaginę. Oraz egzogenne, które to musimy sami dostarczać z pożywieniem gdyż nasz organizm nie jest w stanie tego zrobić. Zaliczyć do nich możemy: fenyloalaninę, izoleucynę, leucynę, walinę itd.

 

Polecamy sklep z aminokwasami: https://olimpsport.com/pl/produkty/odzywki-i-suplementy-130/aminokwasy-53

 

Aminokwasy
Aminokwasy

Aminokwasy – suplementy: 

  • BCAA – Najbardziej znane i najczęściej stosowane przez osoby ćwiczące. Aminokwasy te są rozgałęzione oraz mają nieco inną budowę od pozostałych. Zaliczamy do nich 3 aminokwasy egzogenne czyli walinę, leucynę oraz izoleucynę. Stosuje się je 20/30 min przed treningiem lub w trakcie treningu. Ich działanie to opóźnienie bolesność mięśni czy oddalenie uczucia zmęczenia w czasie treningu dlatego też możemy nazwać je jako dobre aminokwasy.
  • Glutamina – Jest to aminokwas, który nasz organizm jest w stanie sam wytworzyć, a mimo to jest bardzo często suplementowany. Jej zadania to wspieranie budowy mięśnia, obniżenie poziomu tkanki tłuszczowej oraz przyspieszenie regeneracji. Dodatkowo naukowcy potwierdzają, że glutamina działa korzystnie na naprawę uszkodzonych jelit. A dodatkowo pomaga w leczeniu wrzodów żołądka. Jednak najważniejsze jej działanie przeznaczone jest dla osób aktywnych czyli ochrona mięśni przed ich zanikiem. Wszystkie te funkcje świadczą o przydatności glutaminy dla sportowców więc wiele osób wątpi w konieczność jej suplementowania ale może warto przemyśleć nad stosowaniem tego aminokwasu.
  • Arginina – Wykazuje silnie działanie anaboliczne wspierając budowę tkanki mięśniowej. Efektywność argininy zmniejsza się z wzrastającym wytrenowaniem dlatego zaleca się ją osobą początkującym. Dodatkowo zwiększa ilość tlenku, który wpływa na poprawę pracujących mięśni. Zaleca się ją stosować przed treningiem i przed spaniem.
  • Beta-alanina (BALA) – Jest to aminokwas niebiałkowy, który poprawia zdolności wysiłkowe w czasie trwania treningu. Wówczas przekształca się w cząsteczkę karnozyny, która wspomaga utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej. Zaleca się stosowanie jej do posiłku bogatego w węglowodany.

Podsumowanie

Aminokwasy to związki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W tym artykule skupiliśmy się na aminokwasach, które są najczęściej suplementowane oraz przynoszą szereg pozytywnych funkcji dla naszego organizmu. Osoby spożywające duże ilości mięsa nie mają problemu z dostarczeniem potrzebnych nam aminokwasów. Wegetarianie i weganie musza nauczyć się odpowiednio dobierać produkty, aby te dobre aminokwasy trafiły do naszego organizmu. Warto poszerzyć swoją wiedza na ten temat gdyż niedobór, któregoś z aminokwasów może przełożyć się na nasze zdrowie.

 

Komentarze
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej VIP

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Kiedy przydają się rolki transportowe?

Kiedy przydają się podwozia transportowe? Kiedy dobrze jest zdecydować się na rolki transp…